Giyotinin Mucidi Olmayan Kişinin Giyotinle İdam Edildiğini Düşünen Yazarları

Önce bir takım tarihi gerçekleri sıralayalım: i .Aktarılanın aksine, her ne kadar Fransız Dr. Joseph Ignace Guillotin’in (1738-1814) adıyla çağrılsa da giyotinin mucidi değildir. Bu ürkütücü idam sistemi Dr. Guillotin tarafından bulunmamıştır. ii. Bugün giyotin denince aklımıza gelen çapraz bıçaklı sistemi geliştiren Dr. Antoine Louis’dir. iii. Ayrıca, giyotinin mucidi olduğu sanılan Dr. Guillotin, icad ettiği ölüm makinesi ile idam edilmemiştir.

Giyotin tarihte ilk kez Fransa’da değil; İngiltere’de kullanılmıştır. Yaklaşık 4,5 metrelik 2 destek arasındaki ip ve makara sistemiyle kontrol edilen demir balta ile içeren öldürme makinesi ilk defa 13. yüzyılda İngiltere’nin Yorkshire Bölgesinin Halifax şehrinde kullanılmıştır.

Fransızlar ise, Dr. Joseph Ignace Guillotin’in 1789’da Ulusal Meclis’e yaptığı herkes için aynı idam yönteminin uygulanması yönündeki çağrının ardından yapılan “demokratik ölüm makinesi” geliştirme çalışmalarıyla birlikte giyotin sistemini kullanmaya karar vermiştir.

Fransa’da kullanılan çapraz bıçaklı giyotin sistemi Fransız Cerrahlar Akademisi Sekreteri Dr. Antoine Louis tarafından geliştirilmiştir. Geliştirilen bu giyotinle ilk idam infazı Fransa’da 1792 yılında uygulanmış.

İlk başlarda Louison yahut Louisette olarak adlandırılan bu ölüm makinesi daha sonraları Guillotin’in adıyla birlikte anılmaya başlanmış.

Giyotine (soy)adını veren Parisli Dr. Guillotin ise 1814 yılında bir çıban nedeniyle hayatını kaybetmiştir. Sanılanın aksine adını istemeden de olsa verdiği “demokratik” ölüm makinesi ile idam edilmemiştir. Parisli Dr. Giyotin 26 Mayıs 1814 tarihinde yatağında vefat etmiştir. Kendisi ile aynı soyada sahip olan Fransa’nın Lyon şehrinden J.M.V. Guillotin adlı kişinin başının giyotinle kesilmesi nedeniyle böyle bir yanlış algının oluştuğu belirtilmektedir.

Giyotinin mucidini ve akıbetini hatalı şekilde anlatan köşe yazarları ise şu şekilde:

Yaman Törüner, Milliyet Gazetesi’ndeki “Tarihteki en kötü icatlar” başlıklı (24 Şubat 2014) başlıklı yazısında Eric Chaline’in “Tarihin En Kötü İcatları” adlı kitabına referans vererek giyotinin mucidine ilişkin hatalı bilgi paylaşmış:

"Bunlardan biri, Fransız Devrimi sırasında kullanılan “giyotin” idi. Kadere bakın ki, mucidi Joseph Ignace Guillotin de giyotinle öldürüldü."

Ali Sirmen ise Cumhuriyet Gazetesi’ndeki “Giyotine Dair” başlıklı 20 Ekim 2013 tarihli yazısında Giyotini icad eden kişiyi yanlış aktarsa da, Dr. Guillotin’in akıbetini doğru bir şekilde paylaşmıştır:

"Ne gariptir ki, Fransa’da, ayrıca bazı eski sömürgelerinde ve de bir süre Almanya’da idam cezalarının infazında kullanılan giyotin aletinin mucidi Dr. Joseph Ignace Guillotin, aslında ölüm cezasına karşı bir kişiydi. İcat ettiği alet ilk kez 1792’de bir hırsızın idamında kullanılan Guillotin’i adıyla anılan aleti tasarlamaya iten neden, infazın daha az acı verecek daha “insani” biçimde yapılması kaygısı olmuştu."

 

* İstifade edilen kaynak: John Lloyd ve John Mitchinson’un “Cahillikler Kitabı” (2. Baskı, sf. 32)

 

 

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*