“Sakallı Bebek” Haberini Rahmi Turan’ın Yaptığı İddiası

Rahmi Turan'ın Tan Gazetesindeki "Sakallı Bebek" Haberini Yayınladığı İddiası Doğru Değil

Rahmi Turan’ın Tan Gazetesindeki “Sakallı Bebek” Haberini Yayınladığı İddiası Doğru Değil

Türkiye’nin en ünlü asparagas haberlerinden biri olan “sakallı bebek”i Rahmi Turan’ın Tan Gazetesindeyken yayınladığı iddiası doğru değil. Sakallı Bebek’in haberleştirildiği 1 Ağustos 1987 tarihinde Tan ve Günaydın gazetelerinin künyeleri incelendiğinde Rahmi Turan’ın Tan Gazetesiyle bir bağının bulunmadığı, Günaydın Gazetesinin Genel Yayın Yönetmeni olduğu görülmektedir.

Yanlış İddia

1987 yılı Ağustos ayına rastlayan bayram arefesinde Türkiye’de herkes aynı haberi konuşuyormuş: “İstanbul’daki Cerrahpaşa Hastanesi’nde “sakallı bir bebek” dünyaya gelmiş ve kıyametin yaklaşan bayramın 2. günü kopacağını söyledikten sonra ölmüş.”

 

Tan Gazetesinin asparagas sakallı bebek haberinde kullanılan çizim
Tan Gazetesinin asparagas sakallı bebek haberinde kullanılan çizim

 

Bu iddianın kaynağı Tan Gazetesinin yayınladığı bir haberdi. Tan Gazetesi 1 Ağustos 1987 Cumartesi günü yayınladığı “Sakallı bebek panik yarattı” başlıklı haberde “Cerrahpaşa Hastanesi’nde sakallı bir bebeğin doğduğu ve hemen konuşarak ‘bayramın 2’nci günü kıyamet kopacak’ dediği, Edirne’den Kars’a kadar yayıldı” ifadelerini kullanmıştı.

 

Tan Gazetesinin Ünlü "Sakallı Bebek Panik Yarattı" manşeti
Tan Gazetesinin Ünlü “Sakallı Bebek Panik Yarattı” manşeti

 

Üst üste birkaç gün Tan Gazetesi manşetinden paylaşılan bu iddia özellikle İstanbul’da yaşayan halkın günlerce konuştuğu, insanları telaşa sevk eden bir hâl almıştı. Tan Gazetesi yayınladığı haberder “3 gündür Türkiye’nin her yanından TAN’ı arayan okurlarımız titrek seslerle “Olay doğru mu? Kıyamet kopacak mı? Bizi aydınlatın” diyorlar.” ifadelerini kullanarak bu durumun vehametini resmetmişti.

 

Milliyet Gazetesinde 5 Ağustos 1987 tarihinde yayınlanan sakallı bebek iddiası hakkındaki haber
Milliyet Gazetesinde 5 Ağustos 1987 tarihinde yayınlanan sakallı bebek iddiası hakkındaki haber

 

Kıyametin habercisi sakallı bebek söylentisi halkta panik havası uyandırmıştı. Sakallı bebeğin doğduğu söylenen Cerrahpaşa Hastanesi’nin bayramın 2. gününde kıyamet gibi olduğu belirtilmekteydi (Nokta Dergisi, 16 Ağustos 1987 tarihli sayısı).

Diyanet İşleri ise “kıyameti kimse bilemez, her an hazırlıklı olmalı” açıklamasında bulunmuştu.

İddianın ortaya atılmasının ardından gazetelerin İstanbul muhabirleri araştırmaya koyulsa da sakallı bebeğin izine rastlanamamıştı.

Bayramın ikinci gününün de sona ermesinin ardından sakallı bebek iddiasının uydurma olduğu daha da aşikâr olmuştu.

 

Milliyet Gazetesinin 9 Ağustos 1987 tarihli "Ve Kıyamet Kopmadı" başlıklı küpürü
Milliyet Gazetesinin 9 Ağustos 1987 tarihli “Ve Kıyamet Kopmadı” başlıklı küpürü

 

ARAT Araştırma Kuruluşu’nun “Halk kimi konuşuyor, neyi tartışıyor ve kimi başarılı buluyor” anketinin 1987 Ağustos ayı sonuçlarında “sakallı bebek” efsanesinin ülke gündeminde esaslı bir yer edindiği görülmektedir.

 

ARAT Araştırma Kuruluşu'nun "Halk kimi konuşuyor, neyi tartışıyor ve kimi başarılı buluyor" anketinin 1987 Ağustos ayı sonuçları
ARAT Araştırma Kuruluşu’nun “Halk kimi konuşuyor, neyi tartışıyor ve kimi başarılı buluyor” anketinin 1987 Ağustos ayı sonuçları

 

Kimileri de sakallı bebek öyküsünün Umberto Eco’nun Gülün Adı adlı romanındaki anlatıdan esinlenerek uydurulduğunu öne sürmüştü (Melih Aşık (1987). “Sakallı Bebek İtalya Patentli”. Milliyet Gazetesi, 14 Ağustos 1987, Sf:9).

Aradan geçen zaman içerisinde asparagas haber geçmişi nedeniyle Rahmi Turan, Türk basın tarihinin en ünlü asparagas haberi olan “sakallı bebek” maskaralığına imza atan kişi olarak akıllarda yer etmiş vaziyette.

 

Rahmi Turan'da simgeleşen Sakallı Bebek Haberciliği

 

Saray’a giden CHP’li iddiasının yol açtığı siyasi çalkantı sürecinde sağlam linç yiyen Rahmi Turan’ın “sakallı bebek” haberini yapan kişi olduğu iddiası yoğun şekilde dile getirildi.

Örneğin, A Haber muhabiri Mehmet Nilüfer Rahmi Turan’ın sakallı bebek haberini uydurduğunu şöyle öne sürmüştü:

“Biz zamanında çok kişinin canını yaktık çok vicdan azabı duyuyorum. Sakallı Bebek olayı Rahmi Turan’ın uydurmasıdır, odasından bile çıkmadan insanları konuşturacak bir haber lazım bize, beni bir yalnız bırakın dedi bizi dışarı çıkardı, 45 dakika sonra gazetenin karikatüristini odasına çağırdı ve ertesi gün Sakallı Bebek haberini çıkardı.”

Aşağıda detaylı aktardığımız üzere Ahmet Hakan, Ahmet Tan, Murat Atikel, Mustafa Koç, Nebi Miş, Turhan Öztürk, Yıldıray Çiçek gibi köşe yazarları da Rahmi Turan’ın sakallı bebek manşetini atan kişi olduğunu öne sürmekteydi. Biz de bu kanaatteydik. Ancak, Rahmi Turan’ın bu haberi kendisinin yapmadığı açıklamaları konuyu netleştirmemiz gerektiğini gösterdi.

Rahmi Turan, Sözcü Gazetesinde yayınlanan “Siyaseti Sarsan Olay” başlıklı 24 Kasım 2019 tarihli yazısında kendini şöyle savunmuştu:

“Ahmet Hakan beni eleştirebilir. Bu onun hakkıdır. Fakat iftira atmak, işkembeden sallamak hakkı değildir.

Ahmet Hakan yazısında benim yıllar önce TAN Gazetesi’nde “Sakallı bebek” diye palavra bir haber yaptığımı iddia etti. Kulaktan dolma, iftira niteliğinde bir söylentiye dayanarak yazı yazmak Ahmet Hakan gibi birine hiç yakışmadı!

Ona tavsiyem: Haberin çıktığı gazetenin künyesine baksın. Benim adım var mı, yok mu görsün ve utanması varsa utansın!

Rahmi Turan’ın haber sitelerinde yayınlanan özgeçmişini incelediğimizde 1983’te Tan Gazetesini çıkarmaya başladığı; ancak, 1985 yılında Sabah Gazetesine geçiş yaptığının belirtildiği görülmektedir.

“Turan, 26 Kasım 1968’de, ofset tekniği ile yayınlanan ilk gazetelerden olan Günaydın Gazetesi’ni kurup yayına başlattı. Günaydın Gazetesi kısa sürede Türkiye’nin en çok satan gazetesi haline geldi. Tirajı zaman zaman 1 milyonu aştı. 1969 yılında Günaydın Gazetesi’ndeki başarısıyla Türkiye Gazeteciler Cemiyeti’nin mizanpaj başarı ödünü kazandı. Rahmi Turan 1983 yılında, Günaydın’ın yan yayını olan Tan Gazetesi’ni çıkardı. Mizah ve espri yönü ağır olan Tan bir buçuk milyon tiraja ulaşarak rekor kırdı. 1985 yılında Yeni Asır Grubu’nun patronu Dinç Bilgin’le anlaşan Rahmi Turan, Sabah Gazetesi’ni hazırlayıp yayın hayatına soktu. Sabah Gazetesi Rahmi Turan zamanında net 650 bin satışa ulaşarak Türkiye’nin önde gelen gazeteleri arasında yer almasını sağladı. Turan, 1989-90 yıllarında bir süre Hürriyet Gazetesi Genel Yayın Yönetmenliği görevinde bulundu. 1989 yılında Bugün Gazetesi’ni, Asabi Gazetesi’ni Dinç Bilgin tarafından, 1990 yılında Meydan Gazetesi’ni, 1996 yılında Gözcü Gazetesi’ni Aydın Doğan tarafından kurdu ve yönetti.”

Kendi gazetecilik özgeçmişini Rahmi Turan şöyle aktarmaktadır:

1) Günaydın Gazetesi: 1968 yılında çıkarttım, Tirajı bir milyonu aştı.

2) Tan Gazetesi: 1983’te çıkartım. Tirajının 1,5 milyona dayandı.

3) Sabah Gazetesi: 1985’te çıkarttım. Bir yıl yönettikten sonra ayrıldığım vakit tirajı 650 bin idi.

4) Bugün Gazetesi: 1989’da çıkarttım. Tirajı 600 bine kadar yükseldi.

5) Hürriyet Gazetesi: 1990 yılında Genel Yayın Yönetmenliği’ni yaptım, 400 binlerde aldığım Hürriyet’in tirajını kısa zamanda 539 bine yükselttim.

6) Meydan Gazetesi: 1991’de çıkarttım, tirajı 850 bine kadar yükseldi.

7) Gözcü Gazetesi: 1997’de çıkarttım. Muhalif gazeteydi. İşveren, iktidarın baskısıyla 2007 yılında kapattı.

8) Kapatılan GÖZCÜ’nün genç kadrosu 2007’de SÖZCÜ Gazetesi’ni kurdu. SÖZCÜ bugün Türkiye’nin bir numaralı gazetesidir.

Rahmi Turan’ın “sakallı bebek” haberini kendisinin yapmadığını, haberin yayınlandığı tarihte Tan Gazetesinin künyesinde isminin yer almadığını belirtmesinin ardından Tan Gazetesinin 1987 yılı Ağustos ayındaki künyesini aramaya başladık; ancak ulaşamadık. Ta ki, Rahmi Turan kendi ispatıyla gelene kadar.

Sözcü’deki “Sakallı Bebek Olayı” başlıklı 27 Kasım 2019 tarihli yazısında Rahmi Turan 1 Ağustos 1987 tarihinde Tan Gazetesinin ve kendisinin başında olduğu Günaydın Gazetesinin künyesini paylaşmış.

 

Sakallı Bebek'in haberleştirildiği 1 Ağustos 1987 tarihinde Tan ve Günaydın gazetelerinin künyeleri
Sakallı Bebek’in haberleştirildiği 1 Ağustos 1987 tarihinde Tan ve Günaydın gazetelerinin künyeleri

 

Rahmi Turan’ın resmî bir bağı bulunmasa da Tan ve Günaydın gazetelerinin manşetlerini hazırladığı, sakallı bebek haberini de kendisinin yayınladığının öne sürüldüğü görülmektedir. Müddei iddiasını ispatla mükellef malumunuz. Vesika üzerinden hareket etmek gerek. Künye, Rahmi Turan’ın Tan’ın yayınıyla o dönemde bağının olmadığını gösteriyor. Sakallı bebek manşetini Rahmi Turan’ın attığını öne süren, kaynağını ve şahidini sunmalı diye düşünüyoruz.

Rahmi Turan’ın basın tarihimize geçen en önemli işlerinden biri Sakallı Bebek manşetiyle ve ilginç asparagas haberleriyle ön plana çıkan Tan Gazetesi oldu. Ancak, görünen o ki, sakallı bebek asparagası haberleştirildiğinde Rahmi Turan’ın ismi Tan Gazetesinin künyesinde yer almıyordu. Yani, “sakallı bebek”i Rahmi Turan’ın Tan Gazetesindeyken yayınladığı iddiası doğru değil.

Kendisine biz de bir özür borçluyuz.

 

“Sakallı Bebek” Manşetini Rahmi Turan’ın Attığını İddia Eden Yazarlar

Ahmet Hakan Hürriyet Gazetesindeki “Rahmi Turan’a açık mektup” başlıklı 22 Kasım 2019 tarihli yazısında Rahmi Turan’ın “sakallı bebek” haberini yapan kişi olduğunu öne sürmüş:

"Eğer dikkat çekmek için yapıyorsanız bunu... Geçmişte yaptığınız “Sakallı bebek doğdu” türü uydurma haberler bile bu yaptığınızdan daha masumdur."

‘Rezil kepaze oldum’ de ve dükkânı kapat Rahmi Turan” başlıklı 25 Kasım 2019 tarihli yazısında Ahmet Hakan, iddiasını sürdürmemiş:

"Bana laf çakmış Rahmi Turan.
Diyor ki:

“Sakallı bebek haberini yapan gazeteci ben değilim. Ahmet Hakan Efendi yanlış yazmış”.

*

Yahu Rahmi Turan!

Gazetecilik sicilini açarsak...

“Sakallı bebek” haberine fit olursun...

“Sakallı bebek” haberine dört elle sarılırsın.

Geçmişte yaptığın gazeteciliklerden örnekler verdirme bana!

“Sakallı bebek” haberi, senin geçmişte yaptığın haberlerin ve haberciliğin yanında...

Gayet masum bir yaramazlık olarak kalır."

Ahmet Tan, Cumhuriyet Gazetesindeki 24 Kasım 2019 tarihli “Kurtar bizi İnce!” başlıklı yazısına bu iddiayla giriş yapmıştı:

"Rahmi Turan’ın sicilinde “şok haber” yapmak var: Sakallı bebek doğdu!"

74medya.com’daki “Gazetecilik Zor Bir İştir… Kirlettiğiniz İtibarı Temizleyin” başlıklı 23 Kasım 2019 tarihli yazısıyla Turhan Öztürk:

"Sakallı bebek asparagasıyla gazetelere yüzbinlerce traj yaptıran, gazete patronlarının sevdiği modellerdendir Rahmi Turan."

Türkiye Gazetesindeki ““Sakallı doğan bebek” büyüdü CHP’ye başkan oluyor” başlıklı 23 Kasım 2019 tarihli yazısıyla Nebi Miş:

"Rahmi Turan, 1 Ağustos 1987’de o zaman yönettiği gazeteye, “sakallı bebek doğdu” manşetini atmış. Tabii, “sakallı doğan bebek” sıradan bir bebek olacak değil ya, “doğar doğmaz da konuşmuş!” Hatta, “kıyametin kopmasını biraz erteletmiş!”"

Ülkücü Medya’daki “CHP curcunası başladı” başlıklı 25 Kasım 2019 tarihli yazısıyla Yıldıray Çiçek:

"Rahmi Turan'ın sözde gazetecilik hayatı hep böyle dedikodu, asparagas ve iftira haberleriyle geçmiştir. Bunlardan en meşhuru "Sakallı Bebek" manşetidir."

Antalyakorfez.com’daki “Sakallı Bebek Gazeteciliği” başlıklı 25 Kasım 2019 tarihli yazısıyla Mustafa Koç:

""CHP'nin önde gelen isimlerinden biri Cumhurbaşkanı Erdoğan'la görüştü" haberiyle ortalığın çalkalanmasına neden olan Rahmi Turan, medya tarihinin en büyük asparagas haberlerinden "Sakallı Bebek" manşetinin de mimarı olarak biliniyor."

İnternethaber.com’daki “Kemal Kılıçdaroğlu’nun yaptığı siyasi ahlâksızlık değil de nedir?” başlıklı 22 Kasım 2019 tarihli yazısıyla Hadi Özışık:

"Rahmi Turan kirli gazetecilik geçmişine bir yenisini ekledi. Kemal Kılıçdaroğlu'nun taşeronluğuna soyunup olmayan bir görüşmeyi gerçekleştirdi. Tıpkı geçmişte "Sakallı Bebek" haberinde yaptığını yaptı ve bir kenara çekildi. Peki Kılıçdaroğlu ne yaptı, ya da ne yapıyor? Ne yapacak yine Erdoğan'ı suçluyor."

2eylul.com.tr’deki “CHP’deki aklın bir gıdımı” başlıklı 24 Kasım 2019 tarihli yazısıyla Murat Atikel:

 "Türkiye’de “Rahmi Turan gazeteciliği” diye bir durum vardır. “Sakallı bebek” haberiyle örneklenmiş, çok ilgi gören ama yapılmaması gereken gazetecilik örneği…"

 

malumatfurus hakkında 1072 makale
Köşe yazarları odaklı yanlışlama girişimi. #Köşeyazarızabıtası

İlk yorum yapan olun

Yazı İçeriğiyle İlgili Yorum Yapmak İsterseniz Buyrunuz