Paylaşılan Görselin Bir Yağlı Boya Tablosuna Ait Olmadığı Doğru Değil
Ali Akbar Beigi’nin “Umutlu Beklenti” Adlı Yağlı Tablosundaki Yaşlı Kadın Roozbeh Shivayi’nin Kaydettiği Fotoğrafa Dayanarak Resmedilmiş
Sosyal medyada farklı iddialarla servis edilen görsellerin gerçeği yansıtıp yansıtmadığını tersine görsel arama yoluyla incelemek mümkün. Bu incelemeyi gerçekleştirirken de ilginç durumlarla karşılaşmak mümkün.
Karşılaştığımız bir vaka ile örnekleyelim…
İranlı ressam Ali Ekber Beigi’nin etkileyici yağlı boya tablosuna ait olduğu notuyla paylaşılan görselden şüphelenilerek gerçekleştirilen tersine aramada görselin bir yağlı tablo değil, Roozbeh Shivayi’nin kaydettiği fotoğraf olduğu tespit edilmişti.
“Eski fotoğraflar sosyal medyada farklı amaçlarla paylaşılabiliyor. Denk geldiğiniz fotoğrafların daha önce kullanılıp kullanılmadığını şu web sitesiyle teyit edebilirsiniz: https://tineye.com Aşağıdaki bir yağlı boya tablosu değil, 2005 yılında çekilmiş bir fotoğraf:
– Yukarıdaki paylaşım sonuçları itibarıyle masum – Fakat sosyal medyada eski fotoğraflar manipülasyon amaçlı paylaşımlar yapılmak için de kulllanılabiliyor.”
Hatta, bazı sosyal medya kullanıcıları söz konusu görseli Ali Ekber Beigi’nin tablosuna ait olduğunu belirterek paylaşan profillere tepki göstermişti.
Gerçekten de bahse konu görsel Roozbeh Shivayi tarafından 28 Kasım 2005 tarihinde kaydedilmiş.
Görülen yaşlı kadının Shivayi’nin fotoğrafçı profillerinde farklı açıdan bir fotoğrafına da rastlamak mümkün.
Tespit bu noktaya kadar doğru. Yanlış olan kısım, görselin aslında bir tabloya ait olmadığı yönünde.
Yaşlı kadının yer aldığı görsel aslında İranlı ressam Ali Akbar Beigi’nin (Aliakbar Beigi) Roozbeh Shivayi’nin çektiği fotoğrafı baz alan “Umutlu Beklenti” (“Hopeful Anticipation“) adlı tablosuna ait. Yani, bir fotoğraf makinesi kadrajından çıkmış gibi resmedilen tabloya ait görsel, baz alındığı fotoğrafa ait sanılmış (Beigi’nin çizdiği tabloda, Shivayi’nin kaydettiği fotoğrafta duvarda görülen Farsça yazının yer almadığı görülebiliyor).
Ali Akbar Beigi’nin çizdiği aşırı gerçekçi portrelerin, gerçek fotoğraflardan ayırt edilmesi oldukça zor.
Adeta bir fotoğrafı andıran resimleriyle tanınan Ali Akbar Beigi, söz konusu tablosunun çizim aşamalarını ve sonucunu Deviant Art profilinde paylaşmıştı.
Ali Beigi, anılan tablosuna ait görselleri sosyal medya hesaplarında da paylaşmıştı.
Ezcümle, Beigi’nin çizdiği portrelerin gerçek fotoğraflardan ayırt edilmesinin güçlüğü, çizime ait görselin aslında bir fotoğraf olduğu yönündeki algıya yol açmış.