Kanal İstanbul’a Talip Olan ABD’li Finans Devi İddiası

Kanal İstanbul fotoğrafı

Kanal İstanbul’a Talip Olduğunu Açıklayan Money Maker Management Adlı Şirket Ne ABD’li Ne Finans Devi

 

Dünya Gazetesi “ABD’li finans devi Kanal İstanbul’a talip” başlığıyla 20 Ocak 2020 günü yayınladığı bir haberde Kanal İstanbul’a talip olduğu belirtilen Money Maker Management adlı şirketi “ABD’li finans devi” olarak tanımlamıştı. Halbuki bahsi geçen şirket ne ABD’li ne de finans devi idi. Twitter üzerinden detayları paylaşmıştık, siteye de detayları aktaralım istedik.

 

Dünya Gazetesinin "ABD’li finans devi Kanal İstanbul’a talip" başlığıyla 20 Ocak 2020 günü yayınladığı haber
Dünya Gazetesinin “ABD’li finans devi Kanal İstanbul’a talip” başlığıyla 20 Ocak 2020 günü yayınladığı haber

 

Dünya Gazetesi İstihbarat Şefi olduğunu belirten Aysel Yücel’in hazırladığı haberde Money Maker Management’ın ABD’nin 7. büyük fon şirketi olduğunu ve 30 ülkede ofislerinin bulunduğu aktarılıyor. “ABD’nin 7. büyük fon şirketi” olarak tanımlanan Türkiye’de ofis açtığı belirtilen firmanın Kanal İstanbul projesine talip olduğu ve Kanal İstanbul’un tüm finansmanını sağlayabilecekleri açıklaması yer alıyor.

Verdikleri röportajda şirket CEO’su George Ghorayeb ve Başkan Yardımcısı Bassam Rashkidi ve Türkiye Ofisi Başkanı Elif Rahvancı çarpıcı bazı söylemlerde bulunmuştu:

“Türkiye’de devlet destekli her türlü projeye talibiz.100 milyon doların altındaki projelerle zaten ilgilenmiyoruz. Daha çok mega projeler ilgimizi çekiyor. Devlet destekli altyapı, inşaat, baraj, köprü ve otoyol projelerinin yanı sıra Kanal İstanbul da ilgi alanımızda. Sadece Kanal kısmı değil, proje ile bağlantılı köprü ve tünel gibi tüm alt yapı projelerini de fonlayabiliriz” 

“Bu konuda dünyanın çeşitli yerlerinde projeleri fonladık. Son olarak Lübnan’da 50 milyar dolarlık petrol ve gaz arama projesini fonlamak için devletle anlaşma yaptık. O ülkede 500 milyon tonluk petrol ve doğalgaz rezervi olduğu tahmin ediliyor. Biz de bu projeyi fonladık. Lübnan devlet başkanı masadan kalkıp Türkiye’ye geldik. Türk hükümeti ile de benzer bir anlaşma yapmaya sıcak bakıyoruz. Devlet desteği olduğu sürece miktarın bizim için önemi yok.”

 

Beyanlar bu şekilde. Ancak realite ile beyanlar birbiriyle uyuşmuyor. Aktaralım…

Money Maker Management’ın ABD’de kayıtlı olmadığı, Lübnan’da kayıtlı olduğu belirlenebiliyor.

 

Money Maker Management adlı şirketin kuruluş yerinin Lübnan olduğu anlaşılıyor
Money Maker Management adlı şirketin kuruluş yerinin Lübnan olduğu anlaşılıyor

 

Şirketin moneymakermanagement.com adresindeki internet sitesi ise dünyanın 7. büyük fon şirketi kurumsallığını pek andırmıyor. Şirketin internet sitesinde orijinal fotoğraflar yerine depo fotoğraflar kullanılmış. Şirket görevlilerinin irtibat bilgilerinin yer aldığı sayfada hotmail, gmail gibi e-posta adreslerini irtibat olarak sunulduğu görülüyor.

 

Money Maker Management şirketi internet sitesinde yayınlanan irtibat bilgileri
Money Maker Management şirketi internet sitesinde yayınlanan irtibat bilgileri

 

Şirket internet sitesinde CEO’su olduğu aktarılan George Ghorayeb’in, Türkiye Ofisi Başkanı Elif Rahvancı’nın ve “protokol yöneticisi” olduğu belirtilen Özer Yapıcı’nın Linkedin profilinin incelenmesi de dünyanın 7. büyük fon yöneticisi iddiasının afaki olduğunu ortaya koyuyor.

 

Money Maker Management'ın CEO'su George Ghorayeb'in LinkedIn profili
Money Maker Management’ın CEO’su George Ghorayeb’in LinkedIn profili

 

Money Maker Management'ın Türkiye Ofisi Başkanı Elif Rahvancı'nın LinkedIn profili
Money Maker Management’ın Türkiye Ofisi Başkanı Elif Rahvancı’nın LinkedIn profili

 

Money Maker Management'ın protokol sorumlusu olduğu belirtilen Özer Yapıcı'nın LinkedIn profili
Money Maker Management’ın protokol sorumlusu olduğu belirtilen Özer Yapıcı’nın LinkedIn profili

 

Money Maker Management adlı Kanal İstanbul projesini finanse edebilecek fon büyüklüğüne sahip olduğuna dair güvenilir bir delile rastlayamıyoruz.

Şirketin resmî kayıtları incelendiğinde ise kayıtlı 3 çalışanı olduğu ve 400 bin Lübnan lirası, yani 1.563 Türk lirası kayıtlı sermayesinin bulunduğu görülüyor.

 

Money Maker Management şirketinin sermaye bilgileri
Money Maker Management şirketinin sermaye bilgileri

 

Firmanın internet sitesi alan adı (moneymakermanagement.com) kaydını incelediğimizde ise Beyrut merkezli bir kaydın yapıldığını görüyoruz.

 

Money Maker Management şirketinin internet sitesi alan adı bilgileri
Money Maker Management şirketinin internet sitesi alan adı bilgileri

MMM’nin daha önce hangi projeleri fonlandığı hakkında da bir tespitte bulunamıyoruz. İnternet sitelerinde bu konuda bir bilgi sunulmamış. Dünya Gazetesine verilen röportajda ise şirketin İzmir’de bir inşaat projesini fonladığı; ancak gizlilik sözleşmesi gereği proje hakkında bilgi veremeyeceklerini belirttikleri görülüyor.

Money Maker Management’ın Türkiye Ofisi Başkanı Elif Rahvancı, Linkedin hesabında firmanın finanse ettiği projeler hakkında bilgi alınabileceğini belirtmiş. Kendisine e-posta yoluyla ulaşacak MMM’nin günümüze değin finansman sağladığı projelerin adı ve finansman büyüklüğü hakkında detay talep ettik. Henüz tarafımıza bir geri dönüş olmadı. Olması durumunda işbu yazı güncellenecektir.

Dünyanın en büyük varlık yönetim şirketleri arasında elbette Money Maker Management’ın emaresi yok. Trilyonlarca dolarlık fon havuzlarını yöneten varlık yönetim şirketlerinin varlığı ışığında Money Maker Management adlı firmanın dünyanın ya da ABD’nin en büyük 7. fonu olduğu iddiası abesle iştigal olduğu daha da netleşmektedir.

 

Dünyanın en büyük varlık yönetim şirketleri (Kaynak: Statista)
Dünyanın en büyük varlık yönetim şirketleri (Kaynak: Statista)

 

Dünya Gazetesi Money Maker Management hakkında yayınladığı haberi internet sitesinden kaldırdı.

 

Dünya Gazetesinin Money Maker Management hakkında yayınladığı haberi internet sitesinden kaldırdığı görülüyor
Dünya Gazetesinin Money Maker Management hakkında yayınladığı haberi internet sitesinden kaldırdığı görülüyor

 

Hadi, Dünya Gazetesi editörü, muhabirinin hazırladığı haberi çeşitli motivasyonlarla ya da ihmal sonucu yayınladı diyelim. Peki diğer basın yayın kuruluşları nasıl olur da sorgulamadan bu hataya düştü?

 

Milliyet Gazetesinin Money Maker Management adlı şirketi ABD'li finans devi ilan ettiği haberi
Milliyet Gazetesinin Money Maker Management adlı şirketi ABD’li finans devi ilan ettiği haberi

 

Sputnik Türkçe'nin Money Maker Management adlı şirketi ABD'li finans devi ilan ettiği paylaşımı
Sputnik Türkçe’nin Money Maker Management adlı şirketi ABD’li finans devi ilan ettiği paylaşımı

 

Independent Türkçe'nin Money Maker Management adlı şirketi ABD'li finans devi ilan ettiği paylaşımı
Independent Türkçe’nin Money Maker Management adlı şirketi ABD’li finans devi ilan ettiği paylaşımı

 

Haberi ilk veren olmaktansa doğru vermek daha önemli değil mi?

#yavaşsosyalmedya’nın önemini tekrar vurgulayalım.

 

İlave: Dünya Gazetesi “ABD’li fon şirketi, Kanal İstanbul’a talip” başlıklı haberi kaldırdıklarını, haberle ilgili fikri takibi sürdüreceklerini şöyle duyurmuş:

“20 Ocak 2020 tarihli DÜNYA’da yayınlanan “ABD’li fon şirketi, Kanal İstanbul’a talip” haberimizde okurlarımızın da uyarılarıyla bazı unsurların eksik olduğu görülmüştür. Bu nedenle haber aynı gün Yayın Kurulu’muzun kararı ile internet sitesinden kaldırılmıştır. Bu haberimizle ilgili fikri takibe devam edeceğimizi, yeni bir bilgi edindiğimizde bunu okurlarımızla paylaşacağımızı duyururuz. Bu süreçte bizi uyararak bilgi veren meslektaşlarımıza ve dostlarımıza teşekkür ederiz.”

Haberi hazırlayan muhabir ise bu duyuruyu “Aynı heyecanla, daha dikkatli” notuyla paylaşmış.

 

malumatfurus hakkında 1192 makale
Köşe yazarları odaklı yanlışlama girişimi. #Köşeyazarızabıtası

İlk yorum yapan olun

Yazı İçeriğiyle İlgili Yorum Yapmak İsterseniz Buyrunuz