“Mehmet Akif Ersoy’dan Yeni Yıl Mesajı” Başlığıyla Paylaşılan Şiirin Mehmet Akif Ersoy’a Ait Olduğu İddiası Doğru Değil
Mehmet Akif Ersoy’a ait sanılan tepkisel “yılbaşı şiiri” aslında Ömer Berber adlı şaire ait. Şiirin Mehmet Akif’le bir ilgisi bulunmuyor.
Özellikle son yıllarda, yılbaşı kutlamaları tarafgiri ve karşıtı kutuplar arasındaki çatışmanın merkezine oturan bir “yılbaşı şiiri”, yılbaşı kutlamaları aleyhinde mesaj kaygısı güdülerek büyük bir hezeyanla Mehmet Akif Ersoy’a atfedilmektedir.
Yılbaşı kutlamalarının kültürümüzde ve dinimizde yeri olmadığını iddia eden kitle, uzun süredir Mehmet Akif Ersoy tarafından kaleme alınmadığı halde kendisine atfedilen bir şiiri “Mehmet Akif Ersoy’dan Yeni Yıl Mesajı” başlığıyla paylaşıp pozisyon kazanmaya çalışıyor.
Önce şiiri aktaralım:
Bir mânâ veremedim, şu Milâdî yılbaşına!
Şaştım da kaldım, Müslümanların vah telaşına!
Çevirdim başımı, nereye ettimse bir nazar.
Gördüm ki, Noel için hazır, yer-yer çarşı-pazar.
Haykırmak gelmişti içimden, seslendim millete.
Heyhat! Duyuramadım, ne Âhmed’e ne Mehmed’e.
Ey Âlem-i İslâm’ın baş tacı, büyük Türkiye!
Mukaddesatı unuttun, Avrupa diye diye!
Yurdumu işgal eylemiş, şu garbın safsatası,
Kiminin maymunu var, kiminin “Noel babası!”
Anladım, zaman geçmekte bugün dünden de beter.
Kim bilir? Yarın ne hâle düşecek bu şaşkın beşer.
Kulaklar tıkanmış, gözlere çekilmiş perde.
Nankör adam, fazilet arıyor geçmiş giderde.
İslâm’dır bu vatanın dini, kitabı Kur’an-ı Kerîm’dir.
Müslümanın bayramı, Ramazan ve Kurbandır.
Kalamaz bu böyle Fatih’in, Yavuz’un diyarı,
Noel kutlamada, geçerek hıristiyanları.
Maziyi düşündüm de, hayran oldum istiklâle
Ecdadıma söz verdim, varmak için istikbâle,
Çanakkale’de şehidlerim kefensiz yatıyor!..
Sakarya’nın rengi, hâlâ kıpkızıl kan akıyor!..
Şehidlik, gazilik şerefidir Müslümanların.
Düşmanlara alkış tutmak, işidir alçakların.
Şu alçakça yaşayanların aklına yanayım.
Gel ölüm gel, neredesin? Kanımla yıkanayım!
İstemem bu hayatı, Sultan etseler cihanda.
Ölürüm, şerefimle yatarım, toprak altında.
Ya Rab! Hidâyet ver kurtulsun bu millete.
Şiiri önce okuyunca Mehmet Akif’in tarzını andırıyor gibi.
Ancak, sadece andırmakla kalıyor. Akif’in şiirleri bu kadar yavan değil.
Esas meseleye gelelim: Şiir Mehmet Akif’e ait değil. Ömer Berber’e ait.
Öncelikle, neden bu şiirin Mehmet Akif Ersoy’a ait olamayacağına dair gerekçeleri aktaralım:
- Şiirin Mehmet Akif’e ait olduğuna dair herhangi bir kanıt/emare bulunmamaktadır. Başta Safahat olmak üzere Mehmet Akif Ersoy’a ait herhangi bir eserde ya da şiir külliyatında bu şiire rastlanılmamıştır.
- Şiir dil ve ölçü açılarından Mehmet Akif’in tarzından uzaktır (Aruz vezniyle yazılmamış ve kullanılan kelimeler günümüze daha yakın kelimelerdir. Örneğin; yılbaşı ifadesi Mehmet Akif’in yaşadığı dönemde kullanılmazdı).
- Şiirin müellifinin Ömer Berber olduğu iddia edilmektedir.
- Mehmet Akif’e ait olduğu bilgisi herhangi bir kaynakta yer almamaktadır. Bu safsata sadece sanal ortamlarda dolanmaktadır.
- Mehmet Akif’in yaşadığı dönemi göz önünde bulundurursak, yılbaşı kutlamaları milletin geneline sirayet etmemiş olup, bu tarz bir tepkiyi doğuracak durum oluşmamıştı.
- Şiir son 5-6 yılda görünür hale gelmiştir. Daha öncesinde şiirin izine rastlanmamaktadır.
- Mehmet Akif, “Noel ve Yılbaşı” kutlamalarını birbirine karıştırmış olamaz. Şiirde noel kutlamalarına da tepki var. Noel-yılbaşı (christmas) kutlamalarını birbirine karıştırmış. Ülkemizde yılın son gecesinde yeni yıl kutlaması yapılmakta. Noel kutlayan müslüman mı görülmüş bu ülkede?
Yukarıda değinilen tüm hususlar, şiirin Mehmet Akif Ersoy’a ait olmadığını işaret ederken, algı bozukluğundan olsa gerek, kitleler tarafından bu hataya düşülmekte.
Şiirin gerçek sahibine dönelim: Ömer Berber.
Ömer Berber’e ait olan bu şiir 1981 yılında Hakses Dergisi’nde yayınlanmış.
Teyit.org‘a açıklama yapan Ömer Berber de “Yılbaşı” isimli şiirin kendisine ait olduğunu ifade etmiş ve Berber şiirin bulunduğu Hakses Dergisi’nin 1981 yılı Aralık sayısını da hesabında paylaşmış.
Hâl böyle iken, yılbaşı kutlamaları hakkında mesaj kaygısı güderek Mehmet Akif Ersoy’a, kendisine ait olmayan şiiri atfetme hatasına düşen basın mensupları olmazsa olmaz tabiki.
Takvim Gazetesi “İstiklal Marşı’nın yazarı şair Mehmet Akif Ersoy, İstiklal mücadelesi veren bu milletin zaman içerisinde nasıl çözüldüğünü, benliğinden uzaklaşıp taklitçi batı hayranlığına dönüşen hayatları bu şiirinde anlatıyor” mesajıyla bu yanlışa ortak olmuş.
Mehmet Akif Ersoy’a Ait Sanılan Tepkisel “Yılbaşı Şiiri” ve Köşemenler
Köşe yazarlarından ise tahmin edilebileceği üzere Yeni Akit Gazetesi’nden İbrahim Bektaş ve Nurettin Veren bu hataya düşmüş.
İbrahim Bektaş‘ın Yeni Akit’te 30 Aralık 2016 günü yayınlanan “Yurdumu işgal eylemiş, şu garbın safsatası, Kiminin maymunu var, kiminin “Noel babası!” başlıklı yazısından:
"Yapılan onca ikaza kulak tıkayan bu laftan anlamaz takımına, bu defa Merhum Akif’in bir şiiri ile seslenmek istiyorum. Belki O’nu dinlerler. İşte o şiir: ..."
Nurettin Veren‘in Yeni Akit’te 28 Aralık 2016 günü yayınlanan “Acılarımızı çok çabuk unutup, meydanı tekrar FETÖ’ye kaptırmayalım” başlıklı yazısından:
"Yine bugüne benzer, 100 yıl önce yaşamış olduğumuz felaket dolu günlerimizde, büyük şairimiz Mehmet Akif Ersoy’un şu dizelerini aynı gaflet içerisindeki, o günün insanlarına bir uyarı olarak söylendiği gibi, bizim de içimizi titretir ve gerilimimizi muhafaza etmemize vesile olur diye, önce kendime, sonra da size faydalı olur düşüncesi ile yazmak istedim."
Kırşehirhaber365’ten Handan Yıldız Bayrak da bu hataya atlayanlardan.
***
2019 taramasında da, Dursun Seyis ve Alaettin Ekizer‘in de Âkif’e ait olmayan bu şiiri yazılarında yer verdiğini gördük.
4 Yorumlar
“”Ülkemizde yılın son gecesinde yeni yıl kutlaması yapılmakta. Noel kutlayan müslüman mı görülmüş bu ülkede?””
ŞAKA GİBİSİNİZ! Tüm ritüelleri, “noel” ağacından, “AVM lerde çocuklara hediye dağıtan “yılbaşı”babalarından, hindi kesmeye kadar taklit edilen Batı ve/veya Hristiyan kültürü olduğu apaçıkken, “ülkemiz sınırları içinde yapılınca” “biz noel kutlamıyoruz” diyerek kendinizle çelişiyorsunuz! @Şiiri kimin yazdığını tartışmayı bırakıp manâya odaklansanız belki faydası dokunurdu, zira ölüm gelince boş yaşantının mezarda hiçbir katkısı olmayacak bize ( zararını saymasak bile(!)
Velhasıl, “Ölüm en iyi nasihattır” anlayana…
Yorumunuz için teşekkürler.
Yılbaşı ile Noel/Christmas arasındaki farkı vurgulamaya çalıştık. Noel değil kutlanan Christmas. Konu bu. Noel kutlanmıyor denilmekle nasıl çelişildiğini ise çözemedik.
Ölüm ile ilgili nasihatınız için de teşekkürler her ne kadar yersiz olsa da.
Saygılar…
Noel kutlayan müslüman mı görülmüş bu ülkede?
Yok anam hiç görmedik görsekte ismini değiştirelim he?
Rana hanım çok güzel yazmış kalbine sağlık.
Ölüm ile ilgili nasihate yersiz demişsiniz fakat Ölüm en iyi nasihattır desekte bir sonraki kelimeyi okuduğunuz anda unutuyorsunuz neden mi:Kulaklar tıkanmış, gözlere çekilmiş perde.Nankör adam, fazilet arıyor geçmiş giderde..
Kime ait olursa olsun çok ta önemli değil. Şiirin içeriği çok doğru . Katılıyorum şaire.