Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer’in Hz. Muhammed’e Suikast Düzenlediği İddiası

Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer'in Hz. Muhammed'e Suikast Girişiminde Bulunduğu İddiası Asılsız

Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer’in Hz. Muhammed’e Suikast Girişiminde Bulunduğu İddiası Asılsız

Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer’in Bizanslılara karşı yapılan Tebük Seferi dönüşünde Hz. Muhammet’e suikast girişiminde bulunduğu iddiası gerçek dışıdır. Bu iddiaya kaynak olarak gösterilen İbn Hazm’ın el-Muhallâ adlı eserinde böyle bir hadisenin yaşanmadığı, bu iddianın asılsız olduğu aktarılmaktadır.

Yanlış İddia

Soner Yalçın, Sözcü Gazetesinde “Erdoğan’ın Sırları” başlığıyla 6 Eylül 2019 günü yayınlanan yazısında araştırmacı gazeteciliğini konuşturmuş (!) ve Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer, Bizanslılara karşı yapılan Tebük Seferi dönüşünde Hz. Muhammet’e suikast girişiminde bulunduğuna dair bir iddiayı öne sürmüş.

Öncelikle Soner Yalçın’ın yazısındaki ilgili bölümü okuyalım:

Son günlerde aklımda bir soru var:
Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer, Bizanslılara karşı yapılan Tebük Seferi dönüşünde Hz. Muhammet'e suikast girişiminde bulundu mu?
Bu soru 1.389 yıldır yanıt arıyor!
Sünni İslam âlimi İbn Hazm İslam hukuku “el Muhalla” kitabının 11. cildinde şunu yazdı: “Ebubekir, Ömer, Osman, Talha ve Sa'd bin Ebu Vakkas, Tebük'te Rasulullah'ı öldürmeye kalktı…”
Olay şuydu:
Yıl, 630… 
Tebük Seferi dönüşü Hz. Muhammet, dava arkadaşlarına vadi yolundan gitmelerini tasfiye etti; ve kendisi dağ yolunu tercih etti. Yanında sadece -birbirine kardeş ettiği- Ammar b. Yaser ile Hüzeyfe b. Yeman adındaki iki sahabe vardı.
Yolculuk sırasında vadi yolunu tutan Müslüman askerlerden 14-15 kişilik yüzleri maskeli grup, Hz. Muhammet'e doğru saldırıya geçti.
Hz. Muhammet'i dağdan aşağıya atıp “kazayla düşüp öldü” diyeceklerdi.
Hz. Muhammet saldırganları görüp bağırdı; Huzeyfe'ye binek hayvanların yüzlerine elindeki kamçıyla vurmasını söyledi.
Hz. Muhammet'in suikastin farkına vardığını gören ve korkuya kapılan saldırganlar panikle kaçıp vadideki savaşçıların arasına karıştı…
Hz. Muhammet suikastçilerin bindikleri hayvanlardan kimler olduklarını anladı ve isimlerini sadece sırdaşı Hüzeyfe'ye söyledi…

İslam kaynakları, Tebük Seferi dönüşünde Hz. Muhammet'e suikast girişiminde bulunulduğu konusunda hemfikir. O dönem Medine'de nüzul eden 129 ayetten oluşan Tevbe Suresi'nde bu olayın izleri var. (Zaten, her türlü şerden kurtulmak için yedi kez okunmaz mı?)
Ayet diyor ki: “Söylemediklerine dair Allah adına yemin ediyorlar. Oysa inkârcılık içeren sözü söylemişler, Müslüman olduklarını beyan ettikten sonra inkârcılığa sapmışlar ve başaramadıkları o işe yeltenmişlerdir. Onların öç almaya kalkışmaları için Allah'ın ve O'nun lütfu sayesinde Resulünün kendilerini zengin etmesinden başka bir sebep de yoktu. Eğer pişman olup tövbe ederlerse bu kendilerinin iyiliğine olur; yüz çevirirlerse Allah onları dünyada da âhirette de elem verici bir azaba uğratır; artık yeryüzünde onlara ne bir dost ne bir yardımcı bulunur.” (74)
Hz. Muhammet suikastçilerin adını açıklamadı. Yorumcular bin yıldır, bin bir iddia ileri sürdü. Örneğin, Hz. Ebubekir'i Medine'den uzaklaştırmasını buna yorumladılar filan…
Hüzeyfe de açıklamadı isimleri. Hz. Ömer'in zaman zaman “bu kişiler arasında benim de adım var mı” diye sorduğu biliniyor.
Hüzeyfe'nin Hz. Ali'ye “biat etmesi” ve çocuklarına da bunu öğütlemesini nasıl yorumlamak lazım?

 

Soner Yalçın, Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer, Bizanslılara karşı yapılan Tebük Seferi dönüşünde Hz. Muhammet’e suikast girişiminde bulunduğu iddiasına dayanak olarak İbn Hazm‘ın el-Muhallâ adlı eserini göstermiş. Ancak, Soner Yalçın’ın atladığı ya da göz ardı etmeyi tercih ettiği bir husus var: Kaynak gösterdiği İbn Hazm’ın kaleme aldığı tam adı el-Muhallâ bi’l-âsâr fî şerhi’l-Mücellâ bi’l-ihtisâr olan fıkıh kitabında bu rivayet aktarıldıktan sonra yalan olduğu vurgulanmıştır. El-Muhallâ adlı eserinde İbn Hazm, Hz. Peygamber’e suikast iddiası hakkında “Bu uydurulmuş bir yalandır, uyduranı Allah’ın lanetlediği bir yalan!” ifadesini kullanmaktadır. (Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2. Bsk., Beyrut, 2003, 12. cilt, sf: 160).

İbn Hazm, el-Muhallâ’da bu iddiayı şöyle yalanlamaktadır (Arapça aslı ve Türkçe çevirisi için Şakir Gözütok‘a teşekkürler):

وَأَمَّا حَدِيثُ حُذَيْفَةَ فَسَاقِطٌ، لِأَنَّهُ مِنْ طَرِيقِ الْوَلِيدِ بْنِ جُمَيْعٍ – وَهُوَ هَالِكٌ – وَلَا نَرَاهُ يَعْلَمُ مَنْ وَضَعَ الْحَدِيثَ فَإِنَّهُ قَدْ رَوَى أَخْبَارًا فِيهَا أَنَّ أَبَا بَكْرٍ، وَعُمَرَ، وَعُثْمَانَ، وَطَلْحَةَ، وَسَعْدَ بْنَ أَبِي وَقَّاصٍ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ – أَرَادُوا قَتْلَ النَّبِيِّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ – وَإِلْقَاءَهُ مِنْ الْعَقَبَةِ فِي تَبُوكَ – وَهَذَا هُوَ الْكَذِبُ الْمَوْضُوعُ الَّذِي يَطْعَنُ اللَّهُ تَعَالَى وَاضِعَهُ – فَسَقَطَ التَّعَلُّقُ بِهِ – وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.

“Huzeyfe’nin hadisine gelince, o “sakit”tir. Çünkü (bu rivayet) Velid b. Cumey’ yoluyla gelmektedir ki O (yani Velid Ş.G.) “hâlik”tir. Bu hadis uyduranı bileni görmedik. O bazı haberler aktarırdı, onlardan birinde: Ebubekr, Ömer, Osman, Talha ve Sa’d b. Ebi Vakkas’ın (Allah onlardan razı olsun) Resulullah’ı (s.a.v.) öldürmek ve Tebük’te onu yüksekçe bir yerden atmak istediler. İşte bu yalan ve uydurmadır. Allah, onun uydurduğunu çürütmüştür ve bunun ile ilgili (blgileri) boşa çıkarmıştır. Alemlerin Rabbine hamd olsun.”

İbn Hazm’ın Huzeyfe’nin hadisinin sakıt, yani ravinin rivayet ettiği hadisin kullanılamayacağını, kaynak alınamayacağını, Huzeyfe’nin bilgi aldığı Velid’in de “hâlik” olduğunu, yani rivayet ettiği hadislerin kaynak alınamayacağını aktardığı anlaşılmaktadır.

Aktarılan bu Hz. Muhammed’e suikast iddiasının uydurma olduğu bariz olduğu için İslâmî herhangi bir kaynakta itibar edilerek aktarılmamış yahut ciddiye alınarak kaynak olarak kullanılmamıştır.

Unutulmaması gerekir ki, İslâm inanışına göre Hz. Ebubekir de Hz. Ömer de Aşare-i Mübeşşere, yani cennetle müjdelenen 10 sahabeden biridir.  Halifelik yapan bu sahabelerin İslamiyet ve Hz Muhammet’e olan bağlılıkları ve inançları hakkında birçok hadis bulunmaktadır.

Ayrıca, Soner Yalçın’ın aktardığı Tevbe Suresinden ayetin inandığı uydurma suikast iddiasıyla bir bağlantısı yoktur. Söz konusu ayet, inanmış gibi gözüktüğü hâlde inanmayan münafıkların kendi aralarında savaş ganimetleri hakkında yaptığı gizli konuşmayı konu edinmektedir.

Son olarak, Soner Yalçın’ın Sünnî alim olduğunu öne sürdüğü İbn Hazm, aslında Zahirî mezhebindendir.

Ezcümle, Soner Yalçın’ın Tebük seferi ile ilgili aktardığı Hz. Peygamber’e Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer tarafından suikast düzenlendiği iddiası bir  iftiradır. Soner Yalçın’ın kaynak gösterdiği eser kendi iddiasını yalanlamaktadır.

Yazısına Soner Yalçın “Polisiye roman okumayı çok severim. Tarihteki cinayetler-suikastler hep ilgimi çeker.” satırlarıyla başlamıştı. Keşke Soner Yalçın sadece polisiye roman okumak yerine kaynak gösterdiği kitabı da okusaymış…

 

malumatfurus hakkında 1040 makale
Köşe yazarları odaklı yanlışlama girişimi. #Köşeyazarızabıtası

İlk yorum yapan olun

Yazı İçeriğiyle İlgili Yorum Yapmak İsterseniz Buyrunuz