Balık Ayhan’ın İlk Darbukasını Mahir Çayan’ın Aldığı İddiası Kendi Uydurması

Balık Ayhan’a ilk darbukasını Mahir Çayan’ın verdiğine dair anlatılan hikâye asılsızdır. Balık Ayhan, bu hikâyeyi kendisinin uydurduğunu ikrar etmiştir. 1972 yılında öldürülen Mahir Çayan, 1980 yılı darbesinden önce Balık Ayhan’a darbuka vermiş olamaz. 

Yanlış İddia

 

Ayhan Küçükboyacı, herkesin bildiği adıyla Balık Ayhan, 6 yaşında iken politik gençlerin duvarlara slogan yazdığı zamanlarda ‘boyacı abileri’nin lideri Mahir Çayan’ın emri ile bir cami avlusuna kendisine darbuka bıraktığını iddia etmişti.

Hikayesi fantastik geliyor kulağa. Tabii ki kazın ayağı pek öyle değil.

2007 yılı Mart ayında Yeni Şafak Gazetesinde yayınlanan bir röportajda kendisine yöneltilen “Çocukluk döneminiz zor geçti sanırım? 70’li yıllar zor bir dönemdi” sorusuna verdiği yanıtta bu hikâyeyi şöyle anlatmıştı:

“Evet o dönemler 80 ihtilalinden öncesiydi. Zor yıllardı, filmimde de var. Hikayesini benim yazdığım Mustafa Altıoklar’ın çekeceği adı “Babafingo”da bu yaşadıklarımı aktaracam. 6 yaşlarında filandım gecenin bi yarısı. Devrimci abiler vardı, cami duvarlarına yazı yazıyorlardı. Ben onları beklerdim. Onlar duvarlara yazı yazarlarken onları izlerdim. Ellerinde koca Marshall kutulu boyalar vardı… O dönemde darbuka alacak paramız yoktu. Onlar bana bakıp gecenin bir vakti ne arıyorsun lan burda deyip çıkıştılar. Ben de onlara boyanız bittiyse o elinizdeki boya kutusunu istiyorum dedim. Onlar da bana ne yapacaksın dediler. Ben de darbuka yapacağım abilerim dedim. Daha sonra camiye benim için darbuka bırakmışlar. Bakırdan kocaman güzel bir darbuka. Sonraları sordum o boyacı abilere kim bıraktı diye. Onlar da bana bunu Mahir Çayan’ın emriyle aldıklarını söylediler. O söylemiş arkadaşlarına çocuğa darbuka alınsın diye. Allah rahmet eylesin ilk darbukamı Mahir Çayan almış işte. İlk gerçek darbukam oydu.

 

 

 

1972 yılında öldürülen Mahir Çayan’ın 1980 yılı darbesinden önce kendisine darbuka verdiğini iddia ediyor. Bu anakronizm, Balık Ayhan’ın iddiasının yanlışlığının en büyük delili. Ancak, daha büyük bir delil var bu anlatının uydurma olduğuna ilişkin: Balık Ayhan’ın bu hikâyeyi uydurduğuna dair kendi ikrarı.

2011 yılı Ocak ayında yine Yeni Şafak Gazetesine verdiği bir röportajda “Hayatınızı anlattığınız bir kitap yazsanız kitabın adı ne olurdu?” sorusuna Balık Ayhan şöyle yanıt vermişti:

“Hayatım Roman olurdu herhalde. Böyle bir kitap çalışmam var ama ne zaman tamamlanır bilmiyorum. Bir de film olması için yazdığım senaryolar var. Hatta bir senaryoda bana ilk darbukamı Mahir Çayan aldı diye yazdım, herkes gerçek sandı. Oysa o bir senaryoydu.”

 

 

“Şecaat arz ederken merd-i kıbtî sirkatin söyler” atasözünün gerçek hayatta birebir yansıması tam olarak budur.

 

Balık Ayhan’ın İlk Darbukasını Mahir Çayan’ın Aldığına Dair Uydurma Hikâyeye Kanan Yazarlar

Bu asılsız iddiayı gerçekmiş gibi köşesine taşıyan bir yazara rastlayamadık.

Yılmaz Özdil, Hürriyet Gazetesinde 18 Mart 2011 tarihinde yayınlanan “Parkalı darbuka giyiverdi takunya” başlıklı yazısında Balık Ayhan’ın bu hikayeyi uydurduğunu doğru şekilde aktarmıştı.

Ece Temelkuran ise Twitter hesabından 18 Mart 2011’de yaptığı paylaşımda Yılmaz Özdil’in bahse konu yazısına değinse de, Balık Ayhan’ın bu hikâyeyi uydurduğunu aktardığı gerçeğini atlamış gibi gözüküyor.

 

Ece Temelkuran'ın Balık Ayhan'ın ilk darbukasını Mahir Çayan'ın aldığına dair iddiayı paylaştığı tweeti
Ece Temelkuran’ın Balık Ayhan’ın ilk darbukasını Mahir Çayan’ın aldığına dair iddiayı paylaştığı tweeti

 

 

Bir Yorum Yazın