“Atatürk’ün 19 Mucizesi” İddiasını Sorgulamadan Köşesine Taşıyan Yazarlar

Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatında 9 ve 19 sayılarının özel bir yeri olduğunu iddia ederek, çeşitli tarih ve sayı örnekleriyle bu durumu açıklamaya çalışan bir tez mevcut. Atatürk’ün doğum yılı ve ölüm yılı olan 1881 ile 1938’in 19’un katı olması, 19’un katı olan 67 yaşında vefat etmesi, 19. yy ile 1881 arasında 19 yıl olması, Mustafa Kemal Atatürk’ün ve “Ne Mutlu Türküm Diyene” vecizesinin 19 harfli olması gibi tesadüfi durumları içeren bu mucize iddiasına dair internette dolaşan örnekler şu şekilde:

- 19. yüzyılın bitimine 19 yıl kala doğdu.
- 19 yaşında harbiyeye girdi.
- 9 Ocak 1912’de Trablusgarp’da İtalyanlar’ı bozguna uğrattı.
- 19 Mayıs 1915’te albaylığa yükseldi.
- 9. Ordu Komutanı olarak Erzurum’a tayin edildi.
- 19 Mayıs 1919’da Samsun’a çıktı.
- 1919’da yani Samsun’a çıktığında iki 19’un toplamına eşit yaştaydı. Öldüğünde ise üç 19’un toplamına eşit yaştaydı. 
- Cenaze töreninde Chopin’in 19 notalı 19. marşı çalındı.
- 9 Temmuz 1919’da Erzurum Kongresi’ni açtı.
- 19 Eylül 1921’de TBMM kendisine Gazi ünvanını verdi. 
- 9 Eylül 1922’de Başkomutan olarak yönettiği ordu, İzmir’i kurtardı.
- 9 Ağustos 1923’te Cumhuriyet Halk Partisi’ni kurdu.
- 9 Ağustos 1928’de Latin harflerinin kabulünü müjdeledi. 
- Atatürk’e verilen madalyaların toplamı 19’du. 
- Doğum ve ölüm yılları (1881-1938) 19 sayısının katları.
- Unutulmaz sözü “Ne Mutlu Türk’üm Diyene” 19 harfli. 
- Mustafa Kemal Atatürk ismi 19 harften oluşuyor.
- Atatürk, 19.000 TL nakit miras bıraktı.

Apofeni olarak adlandırılan sayılar üzerinden rastlantısal ilişkiler kurma çabasının bir örneği olan 9 ve 19 Mucizesi iddiası, birtakım hatalar içermekte.

Teyit.org‘un da incelediği bu hataları kısaca aktaracak olursak:

  • Atatürk’ün nüfus kütük numarası 19 değil 44’tür. 44 de 19’un katı değildir.
  • Mustafa Kemal Harp Okulu’nu 20. ya da 19. olarak değil, 8. olarak bitirmiştir.
  • Atatürk Erzurum’a 4 Temmuz 1919’da değil, 3 Temmuz 1919’da gelmiştir. Erzurum Kongresi’nin başladığı 23 Temmuz 1919 günü ile 3 Temmuz arasında 20 günlük fark bulunmaktadır.
  • Atatürk’ün rütbesi 1 Haziran 1915’te albaylığa yükseltilmiştir. 19 Aralık 1915’te değil.
  • Atatürk, 19 Mart 1916’da değil, 1 Nisan 1916’da tuğgeneral olmuştur.
  • Bandırma Vapuru’nda 19 kişi değil, 48 kişi vardır. Vapurdaki hazirun sayısının 76 olduğu da iddia edilmektedir.
  • Latife Hanım ile Atatürk 29 Ocak 1923-5 Ağustos 1925 arasında 912 değil 919 gün evli kalmıştır.
  • Atatürk, hayatı boyunca 19 değil 16 madalya almıştır.

19 mucizesi iddiasındaki detayları incelemeden, hataları fark edemeden köşesine aktaran köşe yazarları ise şu şekilde:

Hürriyet Gazetesi‘ndeki “Atatürk’ün yaşamında 9 ve 19” başlıklı (10 Kasım 2011) yazısıyla Şükrü Kızılot:

"Atatürk’ün yaşamında 9 ve 19’lu rakamların çok özel bir yeri vardır. Atatürk’ün 9 ve 19 şifresi, ABD’de yaşayan ve “Sayılar insan gibidir” diyen Prof. Aziz Ş. İnan tarafından ortaya atıldı. BAZI ÖRNEKLER ..."

Vatan Gazetesi‘ndeki “Atatürk’ün hayatındaki “19”ların sırları” başlıklı yazısıyla Reha Muhtar:

"Haftalık dergisinde Atatürk’ün Hayatındaki “19”ların sırrını okuyorum... 19. yüzyılın bitimine 19 yıl kala doğdu... ..."

 

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*